Jenis-jenis Berita (Principle of Journalism)

Hai chuols! Harini sis nak share benda berilmiah sikit. Yelah, takkan nak gossip aje kan? Hahaha.


Mesti korang semua selalu tengok televisyen yang melaporkan pasal pelbagai peristiwa menarik di luar sana. Berita sepertiini biasanya disebut sebagai berita. Dalam bahasa Indonesia, berita ini mempunyai banyak jenis atau jenis. Berita seperti ini mempunyai watak tersendiri.

Berikut ini, kita akan mengkaji jenis atau jenis berita, seperti berita lurus, berita pendapat, berita interpretatif, berita mendalam, dan berita penyiasatan.

Terdapat 10 jenis-jenis berita. Jom kita baca!


1) STRAIGHT NEWS (BERITA LANGSUNG)

Straight News atau Berita Langsung bermaksud cerita pendek yang hanya menyajikan maklumat yang paling penting yang mengandungi unsur-unsur 5W + 1H (who, what, where, when why dan how).

Straight News ditulis secara ringkas dan biasanya mengandungi maklumat penting tentang peristiwa yang sedang dibincangkan, atau maklumat terkini tentang sesuatu kejadian atau peristiwa.



2) HARD NEWS (BERITA BERAT)

Hard News adalah berita paling terkini, berkualiti, serta mempunyai nilai. Hard News pada dasarnya adalah sebahagian daripada jenis berita Straight News. 

Biasanya Hard News mengandungi berita yang khusus atau peristiwa-peristiwa yang tidak dijangka yang akan berlaku.

Contoh berita jenis Hard News seperti letupan bom atau kebakaran.



3) SOFT NEWS (BERITA RINGAN)

Soft News merupakan sebahagian daripada jenis berita Straight News.

Perbezaan dengan berita jenis Hard News adalah berita jenis ini menyajikan berita yang bersifat ringan dan nilai berita ini di bawah nilai berita yang dimiliki oleh Hard News.

Contoh Soft News adalah seperti berita tentang orang ramai di tempat-tempat pelancongan semasa cuti yang sedang berlangsung, dan banyak lagi.






Comments

Popular Posts