Bahasa Wicet atau Alien?

Hi readers.

Tajuk macam gempak en? Aku akan cuba jadikan entri ni segempak mungkin. Errrr. Aku dah lama nak tulis entri ni, sebab aku dah meluat frust sangat bila aku selalu terbaca MANUSIA yang tulis menggunakan EJAAN/AYAT ALIEN.

Cuti akhir tahun ni memang kerja aku membuang masa dengan bermalas-malasan atas katil sambil bukak FB and tweeet muweeet je. Haih jangan ikut perangai saya ye adik-adik.

Bila aku baca kebanyakan post/tweet, aku terfikir kejap, bila masa aku ada add/follow alien ni?

Aku taktau kenapa orang zaman sekarang terutamanya golongan remaja yang umur lebih kurang dengan aku ni, suka sangat tulis post/tweet menggunakan ayat yang bagi aku teramatlah annoying. Contoh macam kat bawah ni.

(sumber gambar dari google)

Penat aku perah otak aku, cuba nak fahamkan ayat dia. Aku tak tahu apa motif ejaan ditukar macam ni, dan dari mana bahasa ni datang?

Aku rasa alien belum mendarat lagi kat Malaysia tapi bahasa alien dah berleluasa kat muka bumi ni.

Sebenarnya, bahasa alien ni dicipta oleh MANUSIA sendiri. Mungkin pada mereka dengan menggunakan bahasa alien ni, post/tweet nampak lebih sempoi, cute atau menarik?

(Alien pun tak faham apa manusia cakap)

Hakikatnya, penggunaan bahasa alien ni merosakkan Bahasa Melayu dan bahasa ni sangat gedik annoying bila dibaca.

Cop cop. Aku tau mesti ada di antara korang yang membantah apa yang aku cakap ni kan? Maybe ada yang kata "biarlah ni laman sosial je kot bukannya karangan, suka hatilah nak tulis ayat macam mana pun." 

Memanglah ni laman sosial je beb. Tapi, apa yang you all korang tulis tu SATU DUNIA boleh baca. Kalau kot-kot ada mat/minah salleh yang pandai cakap bahasa melayu terbaca post alien korang tu, aku jamin dia orang akan gelak tujuh hari tujuh malam tanpa cuti. Sure beb!

Kalau nak tulis ayat alien ni dalam diari, dipersilakan. Takde sape nak baca pun dik. Apa guna mak bapak hantar pergi sekolah dari tadika, sekolah rendah, sekolah menengah, tapi dok tulis bahasa alien.

(sekadar gambar hiasan)

Kebanyakan pelajar ramai yang terguna ayat short form sms bila menulis karangan. Contoh macam perkataan 'saya' dieja menjadi 'sye', 'yang' jadi 'yg', dan 'sekejap' menjadi 'jap'.

Semua sebab kita dah terbiasa gunakan ayat 'short form' bila menulis mesej, tweet, post, dan lain-lain. So, tak mustahil lepas ni mungkin bahasa alien jugak akan biasa digunakan pulak dalam karangan.

Kalau nak tulis ayat, biarlah yang mudah difahami. Aku tak kisah kalau ada orang guna ayat 'short form' bila buat post/tweet, janji orang faham bila baca. Tapi aku memang serious tak suka orang ubah ejaan ayat lepas tu gantikan huruf dengan tambahkan nombor yang merepek.

So, lepas korang baca entri aku ni, aku harap tak ada lagi manusia yang menggunakan bahasa alien ni. Bahasa jiwa bangsa. Cewah!

(Kami Boikot Bahasa Alien)

xoxo,
Adib Yasmin

Comments

  1. aku tak paham satu pun tulisan dlm gambar tu ahahahahahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hai cik pengomen setiaaa . Hahaha aku pun amik masa nak fahamkan ayat tu

      Delete

Post a Comment

Popular Posts